När man är liten är det mesta väldigt enkelt. Man gillar att leka, äta godis och se på barnprogram – mycket mer än så behöver man faktiskt inte i livet. Av samma anledning är barn i denna ålder väldigt tacksamma att köpa presenter till. Så länge presenten består av något som går att leka och/eller kramas med, så gör den i de allra flesta fall succé. Man behöver inte ens veta särskilt mycket om ett specifikt barn för att lyckas med uppgiften att gå in i en leksaksaffär, välja ut något som ser roligt och fantasieggande ut, och trots denna låga investering av tid och energi ändå få jubel och tacksamma kramar som respons.
Så vad är det då som händer sedan, i takt med att vi växer upp? Plötsligt har det lilla barnet blivit stort och inte alls lika enkelt att köpa presenter till. Vuxna människor har en mycket mer definierad smak och en förvärvad kräsenhet, vilket gör det tio gånger svårare att lyckas med ett till synes simpelt presentköp. Gillar han eller hon minimalistisk och stilren inredning, eller färgstarkt och storblommigt? Några få handplockade lyxpraliner i en ask, eller en stor hink med lockande lösgodis? Rock, smörpop, jazz eller techno? Det är bara att konstatera: att köpa present till någon i åldern 20 – 90 år kan knappast sägas vara någon enkel uppgift.